Vyhraje ASCOD, CV90 nebo Lynx? Rozhodne se již brzy

Ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá na Olomoucku vyvrcholil několikatýdenní proces testování funkčních vzorků vozidel ASCOD, CV90 a LYNX.

„Výzvu pro podání nabídek jsme zástupcům dodavatelů oficiálně předali během prezentačního dne 27. května na Libavé. Nyní poběží lhůta, po kterou se budou moci s touto výzvou seznámit a sestavit co nejlepší nabídku. My poté nabídky posoudíme a vyhodnotíme, vybereme nejvhodnějšího dodavatele a o výběru budeme informovat Vládu ČR,“ uvedl náměstek Lubor Koudelka s tím, že termín pro podání nabídek je 1. července.

O nejvýznamnější tendr v novodobé historii v řádu desítek miliard korun se uchází švédská společnost BAE Systems se strojem CV90, německá firma Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx a španělská společnost GDELS s obrněncem ASCOD. Během téměř dvouměsíčních zkoušek, které se uskutečnily ve výcvikových prostorech Březina a Libavá, dále pak ve Vojenském opravárenském podniku v Šenově a Vojenském výzkumném ústavu v Brně, se prověřilo více než třicet hlavních parametrů.

Zapojení VTÚ

Hlavním garantem v oblasti testování byl Vojenský technický ústav ve Vyškově. Ten zajišťoval zkoušky funkčních vzorků pásových bojových vozidel pěchoty na základě uzavřené rámcové smlouvy o technické pomoci s Ministerstvem obrany ČR.

„Zkoušky funkčních vzorků pásových bojových vozidel pěchoty byly dalším krokem v procesu akvizice nových pásových bojových vozidel pěchoty pro AČR, na které jsme se podíleli již v roce 2017 při testech původních pěti zvažovaných vozidel. Při aktuálních testech bylo patrné, že bojová technika se neustále vyvíjí a hranice teoretických i praktických možností se posouvají směrem k zajištění úkolů nového válčiště,“ uvedl Petr Kovář, manažer projektových týmů z VTÚ.

Kovář spolu s dalšími kolegy vyhodnocuje všechny požadované parametry. „Jde například o zkoušky zbraňových systémů, tedy hlavního kanonu ráže 30mm a spřaženého kulometu, zkoušky průchodnosti, balistické odolnosti, ale také vyhodnocení možností modernizace,“ upřesňuje Kovář.

Techniku samozřejmě vyzkoušeli i budoucí uživatelé – vojáci

S trojicí vozidel, která se o zakázku ucházejí, se seznámila i řada vojáků ze 72. mechanizovaného praporu. Ti se zapojili do zkoušek nástupu, výsadku, ale také například vyproštění raněných a nenadálé evakuace. To vše samozřejmě v plné polní. Mezi budoucími uživateli panovala jednoznačná shoda: Technika je obrovským skokem kupředu a armádě, primárně 7. mechanizované brigádě, přinese to nejlepší, co lze na současném trhu pořídit.

Požadavky plní všichni

„Bude to ohromný skok vpřed. Všechna vozidla plní požadavky armády na sto procent. Výsledky, kterých dosahují, ukazují, že jsou to ti nejlepší výrobci, které jsme mohli vybrat,“ podotkl plukovník Ctirad Gazda ze sekce vyzbrojování a akvizic MO, který je manažerem projektu pořízení BVP.

Podle Gazdy nyní ministerstvo očekává nabídky s tím, že důraz bude kladen především na cenu. „Cenový strop, tedy necelých 52 miliard korun, je jedním z požadavků, který, pokud dodavatel nesplní, může být vyřazen.“

Při hodnocení bude cena hrát roli z 55 procent, technické parametry pak 30 procent a 15 procent zapojení domácího průmyslu. Ministerstvo obrany přitom požaduje minimálně čtyřicetiprocentní zapojení českých firem do zakázky.

Gazda prozradil, v jakých konfiguracích budou vozidla přednostně dodávána. „Vzhledem k závazku vůči spojencům z NATO na vybudování těžké obrněné brigády do roku 2026 bude největší počet vozidel dodaných vybraným výrobcem v bojové, velitelské a vyprošťovací variantě,“ sdělil s tím, že další vozidla budou ve verzích průzkumné, ženijní, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna.

Fakta:

  • Celkový počet vozidel: 210
  • Věž: osádková
  • Kanon: ráže 30 mm
  • Protitankové řízené střely
  • Integrace zbraňového a informačního systému
  • Balistická ochrana: minimálně stupeň K5
  • Počet přepravovaných osob: minimálně 11 
  • Ochrana proti minám: minimální ochrana M4a (pod pásem) a M4b (pod vozidlem)
  • Ochrana proti IED: nejvyšší stupeň ochrany podle normy STANAG 4569
  • Aktivní ochrana: v pásmu 360° okolo celého vozidla

Autor článku: Michal Voska, tisková kancelář MO

+420 910 105 111

+420 284 817 086

info@vtusp.cz

           ID: 7jckvi2

Vojenský technický ústav, s.p.
Mladoboleslavská 944
197 00 Praha 9 – Kbely

© Vojenský technický ústav, s.p.
Scroll to top