VTÚ chce začít renovovat historickou vojenskou techniku i pro zahraniční zákazníky
Státní podnik Vojenský technický ústav (VTÚ) chce začít renovovat historickou vojenskou techniku i pro zahraniční zákazníky. Chtěl by tak zúročit zkušenosti, které v posledních letech získal při opravách několika historických letadel pro Vojenský historický ústav (VHÚ).
Zaměřit se nyní chce na renovaci i jiných historických památek než leteckých, například vojenské pozemní techniky. ČTK to v rozhovoru řekl ředitel VTÚ Jiří Protiva. Příští rok pro VHÚ opraví letadlo Il-14FG. VTÚ se zabývá výzkumem a vývojem například v oblasti bezpilotních prostředků, pozemní techniky či munice, nabízí také služby spojené se zkušebnictvím.
Podle Protivy má státní podnik v současné době možnosti a zkušenosti, aby se věnoval i renovacím historických letadel. Pracují v něm odborníci s letitými zkušenostmi, kteří se osobně s některými repasovanými stroji v minulosti setkali při jejich provozu. “Je to pro ně srdeční záležitost. S určitou nadsázkou je od toho musíme trochu odtahovat, aby se věnovali i jiným projektům. Ale je to dobře, nadšení vítám,” poznamenal Protiva k pracem na historické technice. V nedávné době VTÚ pro kbelské letecké muzeum opravil například stroje MiG-15bis SB, DC-3 Dakota nebo prvorepublikový Bohemia B-5.
Posledním restaurovaným letadlem je Il-14, OK-MCI. Podle Protivy se VTÚ dohodl s VHÚ na spolupráci i do budoucna. Na jaře se bude věnovat fotogrammetrickému letadlu Il-14FG. Renovacím se zpočátku věnoval odštěpný závod Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany. Nyní chce státní podnik zapojit i své další dva odštěpné závody Vojenský technický ústav pozemního vojska z Vyškova a Vojenský technický ústav výzbroje a munice ze Slavičína. Vyškovský závod již například opravil schody používané při nastupování do letadel provozovaných ČSA nebo radiolokátor Freya z druhé světové války, určený pro Vojenské technické muzeum Lešany. Protiva poukázal na skutečnost, že vedle renovace historických letounů se podnik věnuje například také integraci nových dronů do armády nebo je zapojen do procesu certifikace moderních letadel. “Ukazuje to, jak moc široce jsme odborně rozkročeni,” poznamenal. VTÚ podle něj nemá na všechny renovační práce technické zázemí, najímá si proto spolupracující subdodavatele. Kvůli historickým detailům komunikuje s odborníky z VHÚ. “Troufnu si říct, že se v tom již orientujeme, máme naučené postupy a víme, jak na to,” poznamenal Protiva. Příští rok chce proto VTÚ své schopnosti nabídnout i do zahraničí. “Referencemi, kvalitou i cenou budeme určitě konkurenceschopní,” dodal.
Zdroj: ČTK a elogistika.info
Ilustrační foto: archiv VTÚ, s. p.